سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز پخش تری پی استار توزیع کننده محصولات بکر

 

طب فولکوریک(ethnic folk medicine)

طب فولکوریک یکی از قدیمی ترین شاخه های طب سنتی است که مسئولیت اشاعه ی صحیح آن در جهان بر گردن مادران هر نسل بوده است.
برطرف کردن مشکلات شایع پوستی با روشهای ساده و طبیعی و ساخت کرمها و ضدآفتاب طبیعی

هدف:

در این مقاله به بررسی و رفع  مشکلات پوستی شایع در بین عموم که معمولا بیماری شناخته نشده و لذا فرد برای رفع آن به مصرف خودسرانه  انواع کرمهای آرایشی و بهداشتی رو می آورد؛ پرداخته می شود:

مشکلاتی از قبیل جوشهای پوستی،خط لبخند، خط اخم، غبقب افتاده، چروکهای پوستی، تیرگی دور چشم،افتادگی پلک و پف آلودگی دور چشم و تیرگی و گرفتگی پوست صورت.

برطرف کردن مشکلات پوستی با روشهای ساده و طبیعی:


 مبنای ایجاد کننده ی این مشکلات پوستی؛ در واقع ارتباط تنگاتنگی با افزایش سن نداشته بلکه ارتباط منطقی آن با طول مدت زمانیست که فرد از الگوی رفتاری و  تغذیه ی نامناسبی استفاده میکند. لذا با عدم استفاده از غذاها و نوشیدنیهای مضر برای پوست و اصلاح عادات تغذیه ای و رفتاری نظیر عدم نوشیدن مشروبات الکلی و عدم استفاده از سیگار و قلیان و دیگر مواد افیونی؛ به نحو چشمگیری می تواند روند کهولت سن و پیر شدن پوست را؛ که متاسفانه در زنان کنونی آثار آن از آغاز چهل و پنج سال درچهره بروز میکند را تا دهه ی شصت زندگی؛ به تاخیر انداخت.

عدم مصرف چای و نوشابه های گاز دار و انواع فست فودهایی که در آنها از مواد نگهدارنده و یا چربیهای صنعتی استفاده شده در اولویت این تغییر رفتار قرار دارد.

در مرحله ی بعد، مصرف روزانه ی  نصف لیوان عرق شاتره بعلاوه نصف لیوان عرق کاسنی برای اصلاح کبد، در زنانی که مبتلا به چروکهای ناشی از خشکی  پوست و یا چربی بیش از حد پوست و  بروز انواع جوش در صورت هستند، توصیه می شود.

هم زمان با آن، خوردن روزانه چند عدد آجیل خشک روزانه شامل تخم کدو، فندق،گردو ، بادام و پسته؛ با تامین مکملهای ویتامینی و معدنی شامل منیزیم، روی، ویتامین Eو سایر مکملهای مورد نیاز پوست؛ موجب جلوگیری از سفید شدن موها، رشد مطلوب مو و ناخن و همچنین کاهش چین و چروک در پوست می شود. در خوردن آجیلهای مذکور نباید افراط شود و عادت به خوردن پنج تا هفت عدد ترکیبی از آنها و یا هر یک به تنهایی و به صورت دوره های متوالی هفت تا چهارده روزه، کمبود مواد معدنی بدن را به راحتی تامین می کند. خوردن روزانه یک عدد سیب بالاخص به صورت ناشتا هم از مواردیست که توسط بعضی از افراد متخصص برای بهبود سلامت، جلوگیری از بیماری و بهبود پوست پیشنهاد شده است. 

 تغییر روغنهای خوراکی مورد مصرف از روغنهای مایع و جامد موجود دربازار به سمت روغن زیتون خوراکی و روغن کنجد و کره و روغن حیوانی (استفاده از روغن کنجد و کره و روغن حیوانی برای سرخ کردن با حرارت ملایم هم بلامانع است) ، خوردن روزانه ی هفت تا ده عدد زیتون و هفت عدد انجیر، به جای اسنکها و میان وعده ها، که علاوه بر کمک به لینت مزاج و  بهبود کیفیت گوارش،سلامت پوست را به دنبال دارد، و در صورت کدر بودن رنگ پوست و یا وجود جوشهای پوستی در صورت که معمولا ناشی از یبوست مزاج است؛  (دفع کمتر از دوبار در روز، در این مقاله یبوست تلقی می شود) مصرف سه تا هفت آلو بخارا در روز،و یا یک قاشق چای خوری خاکشیر محلول در یک لیوان آب به صورت روزانه پیشنهاد می گردد. مصرف خاکشیر برای همه ی افراد در هر سن و جنسی که باشند بسیار مفید بوده و عوارض جانبی ندارد. ضمن اینکه با کمک به ایجاد روند متعادل دفع؛ جلوی یبوست مزاج را گرفته لذا باعث می شود بسیاری از سردردهای مزمن، جوشهای چرکین صورت و کدری رنگ چهره، در صورت تداوم مصرف کاملا از بین برود و شخص صاحب چهره ای شاداب و عاری از انواع بثورات جلدی شود. لذا اگر طالب دارا بودن چهره ای شاد و با طراوت هستید، مصرف روزانه ی یک لیوان  خاکشیر را فراموش نکنید. در صورتیکه تمایل دارید  شربت خاکشیر تان شیرین باشد؛ آنرا با عسل مزه دار کنید.

اگر از افرادی هستید که به محض خوردن  خرما، آجیل  و یا مقداری گرمی و یا عرقهای گیاهی دچار ظهور جوش در پوست صورتتان می شوید؛ بهتر است مصرف  موارد قید شده در بالا را از هفت روز  تا یک ماه به تعویق اندازید و در این مدت؛ برای پاکسازی جهاز هاضمه؛ هر روز از یک لیوان شربت خاکشیر مزه دار شده با عسل و یک قاشق آبلیموی تازه و یا مزه دار شده با عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه استفاده کنید. پس از مدت مذکور؛ جهاز هاضمه ی شما از مواد فاسد رسوب یافته در بدنتان پاکسازی شده و در صورت مصرف تنقلات فوق؛ دچار عوارض گذشته نمی شوید.

در بعضی از عطاریها برای رفع یبوست مزاج جوشانده برگ سنا به بیمار پیشنهاد می شود که باید توجه کرد مصرف این جوشانده بیشتر از هفت روز منع مصرف دارد و در صورت ادامه ی مصرف؛ مشکلات غیر قابل جبرانی برای جهاز هاضمه ایجاد میکند.

همچنین   اگر از سلامت جسمی بهره مند بوده  و   بیماری آلرژیک خاصتان بر طرف شده است؛ مصرف نصف، تا یک  لیوان عرق رازیانه به صورت روزانه برای اصلاح هورمونهای زنانه (منع در مصرف عرق رازیانه برای مردان وجود دارد)  به تبع خود اصلاح مشکلات پوستیتان را به دنبال خواهد داشت.  

 

رفع معضلات پوستی ناشی از افزایش سن:

یکی از مهمترین معضلات پوستی همراه با افزایش سن بالاخص از نیمه ی دوم دهه ی چهل سالگی به بعد خانمها، مواجهه با تغییراتی در چهره نظیر افتادگی غبقب، افتادگی پلک،و ظهور انواع چین و چروکهای ریز در کناره ی چشمها و در نواحی مختلف صورت است.

علاوه بر لزوم اصلاح تغذیه به نحو ذکر شده در مبحث قبل،  که نقش تاثیر گذاری در به تعویق انداختن روند بروز کهولت در چهره و اندام افراد دارد؛ رازحذف  همه ی  تغییرات  منفی به ظاهر چشمگیر در چهره؛ در یک راه حل بسیار ساده و خانگی نهفته است: آنهم بدون نیاز به هیچ وسیله و یا خرج هزینه های هنگفت. تمام آنچه که مورد نیاز است تنها در دو کلمه خلاصه می شود:"ورزش صورت".

در طول سالهای متمادی زندگی، ورزش اندامها از طریق گروه پزشکان، سیاستگذاران و دیگر اقشار علاقمند به سلامت جامعه مورد تاکید قرار گرفته است. ولی آنچه که معمولا کمتر به آن بها داده شده و پرداخته شده است؛ نیاز عضلات و  ماهیچه های  ظریف چهره  انسان؛ همانند سایر اندامها به ورزش است. بی توجهی به پرورش عضلات ظریف زیر پوستی از طریق ورزش، در طول زمان، منجر به تجمع بافت چربی در محلهایی که کمتر تحرک داشته اند شده و شکل و شمایل صورت را به سمت آنرمالی کهولت سوق می دهد.

همچنانکه "ورزش در اندامها" تنها عاملیست که می تواند از شل شدن عضلات و  افتادگی شکم و بدشکلی سایر اعضا پیشگیری نماید؛ "ورزش صورت" نیز تنها عاملیست که می  تواند جلوی تغییرات ناخواسته  در چهره را که منجر به تضعیف روحیه ی افراد در طی زمان می شود را بگیرد.

ورزش پوست می بایست به شکل کامل؛ یعنی "ماساژ پوست با کمک روغنهای گیاهی"؛انجام شود تا از آسیب دیدگی لایه ظریف فوقانی پوست جلوگیری شده و مانع از آسیب دیدگیهای احتمالی آن شود.تمرینات معمول یوگای صورت و همچنین"ماساژ پوست با روغن های گیاهی زیتون و روغن کنجد؛ مهمترین و تاثیر گذارترین شیوه در از بین بردن این مشکلات شایع پوستیست.

انتخاب نوع روغن طبیعی جهت ماساژ؛ به نیازهای پوستی خود فرد بستگی دارد و بسته به نوع مشکل پوستی موجود؛ انتخاب نوع روغن طبیعی برای ماساژ متفاوت است. در ذیل خواص برخی از روغنهای طبیعی ذکر می شود که شخص می تواند با تشخیص مشکل شایع پوستی خود ازماساژ پوست با یکی از آن روغنهای ویژه و یا ترکیبی از آنها بهره ببرد.

تذکر: از آنجا که ممکن است به کار بردن قشر ضخیمی از روغن بر روی پوست منجر به بسته شدن منافذ پوستی، خارش پوست  و یا ظهور جوشهای زیر پوستی شود؛ لذا لازم است بعد از انجام ماساژ، لایه ی اضافی روغن از روی پوست برداشته شود تا حدی که پوست مطلقا برق نزند. در ضمن بهتر است قبل از ماساژ پوست دستها کاملا شسته شده و یا با الکل ضدعفونی شود. جهت ضدعفونی کردن پوست قبل از ماساژ می توانید از یک پنبه ی آغشته به الکل سفید و یا سرکه طبیعی و یا اسپری محلول جوش شیرین؛ شامل یک قاشق چای خوری جوش شیرین در یک لیوان آب؛ و اسپری مقداری از محلول مذکور  بر روی پوست بهره گرفته و سپس اقدام به ماساژ پوست با روغنها و لوسیونهای پیشنهادی نمایید.

فواید ماساژ پوست صورت با روغن زیتون و یا لوسیونهای خانگی ساخته شده با ترکیب روغن زیتون و عرقیات گیاهی:

روغن زیتون؛ نزدیکترین فرمول چربی را به ترکیب کلاژن پوست دارد و لذا مصرف موضعی این روغن از قدیم الایام به عنوان وسیله ی درمان ترکهای شایع پوستی از قبیل درمان ترکهای دور شکم ناشی از حاملگی بانوان به کار می رفته است. ماساژ روغن زیتونی که کمی ویتامین cرا در خود داشته باشد؛ بهترین جلوگیری کننده و  از بین برنده ی چروکهای پوستی صورت قلمداد می شود.

ولیکن  اگر صورت شما در اثر استفاده از روغن زیتون در ماساژ؛ دچار عرق سوز، سوزش و داغی و یامستعد بروز جوش می شود؛ و یا از قبل بروز جوشها را در سطح پوست خود مشاهده کرده اید؛ می توانید از ترکیب روغن بنفشه با روغن زیتون استفاده کنید و یا  لوسیونی خانگی برای مقابله با این حالات در ضمن ترمیم چروکها و افتادگی های پوست تهیه کنید: به این ترتیب که یک پیمانه سرکه ی طبیعی و دو پیمانه روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و ترکیب حاضر را به صورت لوسیونی که هم خاصیت ضدعفونی کننده ی پوست و آنتی باکتریال و ضدجوش داشته و هم از بین برنده ی قوی  چروکهای پوستیست؛ جهت ماساژ پوست  استفاده کنید. در صورت تمایل به حرارت دادن ترکیب فوق، به منظور جذب کامل سرکه در روغن زیتون،  به خاطر داشته باشید که این ترکیب را در ظرف غیر شیشه ای و  به حجم بسیار اندک و در حرارت  غیر مستقیم  و بسیار کم و همراه با هم زدن آماده سازی کنید تا با انفجار طبیعی ترکیب در حرارتهای زیاد، مواجه نشوید.

همچنین شما می توانید انواع عرقیات متناسب برای پوستتان نظیر عرق بابونه، گلاب و غیره را متناسب با نیازهای پوستی تان شناسایی کرده و با مقداری روغن زیتون در یک بطری افشانه یا اسپری بریزید و جهت ماساژ شبانگاهی پوست صورتتان با تکان دادن بطری افشانه و اسپری مقداری از لوسیون مذکور بر روی پوست؛ به ماساژ نواحی مختلف پوستتان اقدام کنید. برای ماساژ ساده تر قسمتهای مختلف صورت می توانید از یک قوطی خالی غلطکی عطر استفاده کنید. چند قوطی غلطکی عطر را از عطر فروشی ها تهیه کرده و در آنها روغنها و لوسیونهای متناسب برای ماساژ پوستتان را بریزید. سپس با غلطک، آغشته شده به لوسیونهای ذکر شده به ماساژ نواحی مختلف صورت نظیر دور چشم و خطوط لبخند بپردازید. استفاده از این قوطی ها به صورت ابتکاری، به شما این امکان را می دهد که به دفعات بیشتری در روز بدون نیاز به ضدعفونی کردن دستها و ترس از انتقال انواع باکتری ها و آلودگی ها به پوست صورتتان؛ به ماساژ صورت اقدام کنید. بعد از انجام ماساژ نیز می توانید شروع به زدن ضربات پی در پی و ملایم با نوک انگشتان بر سطح چهره و دور چشم بنمایید. این کار علاوه بر کمک به جذب لوسیونها و روغنهای تقویت کننده؛ ورزش مناسبی برای پوست شما به نظر می آید. با حرکت دادن لبها به سمت خارج، جمع کردن و غنچه کردن لبها و کشاندن آنها بدون کمک دست به دو طرف صورت؛ به نحوی که کشش را در عضلات صورتتان کاملا حس کنید؛ به تقویت عضلات چهره بپردازید. سعی کنید کشش در عضلات صورتتان را احساس کنید وگرنه حرکات شما ورزش تلقی نمی شود. با گشاد کردن چشمها تا آخرین حد و باز کردن بیش از اندازه ی  دهان شکلک شیر در آورید. دو گوشه ی لبتان را به سمت پایین بکشانید و غبغبتان را به سمت بالا  بفشارید. این حرکات اگر به صورت دقیق و درست طبق کتابهای یوگای صورت اجرا شود نقش موثری در تقویت عضلات چهره و جلوگیری از بروز آثار کهولت سن در آن دارد.

  تذکر مهم: توجه کنید که برای گرفتن نتیجه ی کامل در از بین بردن چروکهای پوستی یا دیگر مشکلات؛ حدود یک تا چهار ماه وقت لازم است؛ لذا در صورت عدم مشاهده ی تغییرات فوری در روزها و هفته های اول استفاده، به هیچ وجه ناامید نشوید و تا زمان حصول نتیجه ی کامل و حتی به صورت دائمی به درمان پوست خود ادامه بدهید و مطمئن باشید که این شیوه علاوه بر نداشتن اثرات سوئ دیگر مواد آرایشی و بهداشتی صنعتی ، فوایدی ارزشمند و دائمی را در صورت تداوم مصرف بر روی پوست چهره تان خواهد داشت.

  از بین بردن افتادگی پلک به روش طبیعی :

 به این منظور از ماساژ دور چشم با روغن و یا لوسیونهای ذکر شده به صورت چرخشی دور چشم هر بار هفت دور به سمت عقربه های ساعت و هفت دور بر خلاف جهت عقربه های ساعت استفاده کنید. با نوک انگشتان به اطراف چشم ضربه های متوالی و آرام بزنید. سعی کنید حداقل سه بار در روز و یا هر زمانی که به شستشوی پوست اقدام می کنید؛ حداقل یک دقیقه این ماساژ را انجام دهید.

در تمرین دیگر؛ سعی کنید گوشه های بیرونی ابروهای خود را با دو دست از دوطرف به بیرون و به سمت شقیقه ها بکشید. در این حالت سی ثانیه مکث کنید. این تمرین را نیز حدود سه بار در روز انجام دهید. سعی کنید کشش را کاملا در عضلات ظریف اطراف چشم احساس کنید و ترجیحا با چشم بسته این تمرین را انجام دهید. برای دیگر تمرینات موثر در رفع افتادگی چشم به کتابها و تمرینات یوگای صورت  و ماساژ صورت مراجعه کنید.

نحوه ساخت کرم و لوسیونهای مفید به منظور تقویت و ماساژ دور چشم به شرح زیر است:

 

ساخت بهترین کرمهای دور چشم به روش طبیعی:

اگر از سیاهی دور چشم، گود افتادگی دور چشم، چروکهای اطراف چشم، و یا پف آلودگی و افتادگی پشت پلکها رنج می برید؛ می توانید با ساخت و استفاده ی کرمها و لوسیونهای طبیعی که در بالا ذکر شد، به رفع دائمی معضلات عنوان شده نائل شوید.

  

الف- رفع چین و چروک  دور چشم و افتادگی پلک با ساخت کرم دور چشم روز و کرم دور چشم شب و ماساژ دور چشم:

استفاده از روغن زیتون در زمینه ی این لوسیونها و کرمها می تواند میزان چین و چروک دور چشم را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از پودر سفیداب روی به عنوان ملات ساخت کرم  دور چشم روز؛  تا میزانی که کرم شما شبیه ماست چکیده به قوام آید و کاملا سفید شود؛ می تواند بدون نیاز به هیچ کرم ضد آفتاب دیگری به صورت یک ضد آفتاب کامل پوست شما را در برابر اشعه آفتاب حفظ کند(مقدار پودر سفیداب روی به کار رفته در کرم شما باید زیاد باشد تا حدی که خاصیت پوشانندگی پوست شما را داشته باشد). برای ساخت کرم دور چشم شب؛ غنی سازی روغن زیتون با اندکی ویتامین c که از برش یک پر لیموترش در زمان ماساژ پوست به کار می آید می تواند مفید باشد . وگرنه؛ ساخت لوسیون ترکیبی از سرکه و روغن زیتون و یا دیگر لوسیونهای معرفی شده با پایه ی روغن زیتون بسته به نیاز پوست شما؛ مفید و مکفی است.

 

اگر پوست صورت شما پوستی کاملا خشک است، به جای استفاده از روغن زیتون برای ماساژ پوست می توانید از روغن بنفشه استفاده کنید. روغن بنفشه و همچنین نوشیدن جوشانده گل بنفشه به جای چای روزانه؛  خشکی پوست صورت و دستها و حتی اگزماهای پوستی ناشی از خشکی زیاد پوست  را از بین می برد .

همچنین اگر دچار خشکی چشم هستید، چکاندن یک قطره روغن بنفشه  استریل، در چشم می تواند خشکی چشم را برطرف کند.

ب- رفع کبودی دور چشم و افتادگی پلک با ساخت کرم دور چشم روز و کرم دور چشم شب و ماساژ دور چشم:

  

اگر از کبودی دور چشم علاوه بر  افتادگی پلک و یا به تنهایی رنج می برید؛ می بایست علاوه بر تلاش برای تغییر الگوی تغذیه تان و اصلاح آن با مواد طبیعی و بی ضرر، حذف فست فودها و مواد سرخ کردنی با روغنهای صنعتی از رژیم غذایی، حذف مواد کافئین دار نظیر چای و قهوه و اصلاح فعالیت کبد  چنانکه در ابتدای مقاله ذکر شد؛ زمینه ی لوسیون ها و کرم های شب و روزتان را از روغن زیتون به روغن کنجد تغییر دهید. مابقی شرایط ساخت، به غیر از تغییر نوع روغن از زیتون به کنجد؛ مشابه روش قبلیست.

روغن کنجد طبیعی، خاصیت روشن کنندگی پوست را دارد.

لذا اگر از کرمهای دور چشم ساختگیتان؛ هردو منظور رفع کبودی دور چشم و هم ضد چروک بودن را خواستارید؛ می توانید از ترکیب روغن زیتون و روغن کنجد در ساخت آن استفاده کنید. ولیکن باید توجه داشته باشید که استفاده از این روغنها در حدی باشد که کاملا جذب پوست شود و اضافی آن بر روی پوست باقی نماند تا امکان تنفس منافذ پوستی ، از آنان سلب نشود. در غیر اینصورت ممکن است دچار خارش پلک چشم شده و یا سوزشی را در این ناحیه تجربه کنید.

 

تذکر: اگر پوست صورتتان به استفاده از روغن کنجد و یا روغن زیتون به خاطر گرمی این دو روغن ؛ به صورت زدن جوش  زیر پوستی و یا سوزش و خارش واکنش نشان داد؛ از ترکیب ملایم روغن کنجد و یا روغن زیتون با روغن بنفشه  و یا در نهایت از روغن خالص بنفشه در ساخت کرم و یالوسیونهای مخصوص ماساژ و یا حفاظت پوستتان استفاده نمایید. زیرا روغن بنفشه، روغنی با ترکیب ملایم و نسبتا خنک  و همچنین ضد انواع آلرپی و جوش  و خارش پوستیست.

 

 

 

   تحقیق و تالیف:

پژوهشگر طب فولکوریک: راشین گوهرشاهی

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com

 


ارسال شده در توسط آقای نوری