مرکز پخش تری پی استار توزیع کننده محصولات بکر

روغن گیری از ارده

این روش معروف به روش سنتی است که ابتدا  دانه کنجد را بوجاری می‌کنند (یعنی اجسام خارجی را از آن جدا می‌کنند) پوست گیری به 2 روش خشک و مرطوب انجام می‌شود. در پوست گیری مرطوب، کنجد در حوض‌های آب خیسانده می‌شود و بعد از مدتی به آن استراحت می‌دهند تا رطوبت در سطح پوست یکنواخت شود. بعد کنجدها را وارد دستگاه پوست‌کنی می‌کنند و سپس آن را در حوض‌های آب نمک می‌ریزند. در این مرحله باز هم مقداری از پوسته‌های باقیمانده ته‌نشین می‌شود و کنجد روی آب می‌آید.

سپس کنجدهای بدون پوسته را جمع‌آوری می‌کنند، می‌شویند و نمک و پوسته‌های اضافی را می‌گیرند.

در مرحله بعد، کنجدها را سانتریفیوژ می‌کنند تا آب اضافی‌شان خارج شود. در نهایت کنجد را در دستگاهی بو می‌دهند و برای عمل آسیاب کردن ارسال می‌کنند. در دستگاه آسیاب، کنجدهای بوداده شده، له می‌شوند و به شکل ارده درمی‌آیند.

 کنجد حدود 50 درصد روغن دارد به همین دلیل خمیر به دست آمده از آن بسیار روان است. رنگ ارده معمولاً کرم متمایل به زرد است البته ارده‌هایی که از کنجدهای سیاه و قهوه‌ای تهیه می‌شوند، رنگ تیره‌تری دارند و طعمشان هم متفاوت است. سپس ارده را با آب قاطی کرده و تحت فشار روغن گیری صورت می گیرد کیفیت این روغن بستگی به میزان آب می باشد بطوریکه هرچقدر میزان آب زیاد باشد کیفیت روغن پائین تر است.

برای استخراج روغن از دانه‌های کنجد می‌توان دانه‌ها را بدون پوست گیری تحت فرایند قرار داد؛ در این صورت از کنجاله (باقیمانده کنجد) می‌توان برای مصرف دام استفاده کرد اما اگر بخواهیم از فراورده‌های جانبی روغن کنجد در تهیه خوراک انسان استفاده کنیم، برای جداسازی فیبر غیرقابل هضم و اسیداگزالیک باید پوست را از دانه جدا کرد.

 روش کلد پرس ”FIRST COLD PRESSED”

این روش معروف به روش‌ صنعتی می باشد، در این روش ابتدا کنجد را بوجاری سپس شستشو و خشک می کنند در آخر با کمک پرس (معمولاً پرس مارپیچ) ، روغن از دانه کنجد جدا می‌شود. این روغن معمولاً نیازی به تصفیه، رنگ‌بری و بوگیری ندارد اما اگر بخواهیم دانه‌ها را دوباره و برای بار دوم و سوم روغن‌کشی کنیم، باید عمل پالایش روی آن‌ها انجام شود.

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری