سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز پخش تری پی استار توزیع کننده محصولات بکر

عنوان نشریه:   زیست شناسی جانوری :   تابستان 1388 , دوره  , شماره  ; از صفحه 33 تا صفحه 39 .
 
عنوان مقاله:  اثر تزریق داخل صفاقی روغن کنجد بر Fear conditioning درموش سوری ماده
 
نویسندگان:  محمدپورکارگر حسین*, احمدی ماندانا, کسمتی مهناز
 
* گروه بیولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دامغان
 
چکیده: 

روغن کنجد حاوی اسید های چرب غیراشباع مثل اسید اولئیک و اسید لینوئیک و همچنین لستین میباشد که میتواند بر روی برخی فعالیت های فیزیولوژیک تاثیرگذار باشد. در تحقیق حاضر باتوجه به کاربرد وسیع آن به عنوان حلال? به بررسی اثر روغن کنجد بر روی Fear conditioning پرداخته شده است.
روش: در این تحقیق از موشهای سوری ماده با وزن 27±3 گرم استفاده گردید حیوانات به گروه کنترل و گروههای دریافت کننده روغن کنجد تقسیم شدند که بترتیب 1 و 3 و روز به مقدار 0.1 cc روغن کنجد بطور داخل صفاقی در یافت کردند. بعد اتمام دوره تزریق روغن? تست Fear conditioning انجام گرفت. بدین نحو که حیوانات در روز نخست با محیط آشناشدند. در روز دوم حیوانات به مدت 3 دقیقه در معرض صدای اژیر قرار گرفته و در نهایت شوک الکتریکی به مدت 5 ثانیه و به میزان 1 mA دریافت کردند. یک ساعت بعد و در روز سوم برای هر حیوان بعد از قرار گرفتن در همان جعبه و پخش اژیر به مدت 1 دقیقه، مدت زمان  Freezingاندازه گیری شد. داده ها توسط  ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج: الف) تزریق داخل صفاقی روغن کنجد در هیچ یک از گروها نتوانست تغییر معنی داری در مدت زمان Freezing بعد ازیک ساعت دریافت شوک الکتریکی ایجاد کند. ب) روغن کنجد درگروهی که یک بار روغن کنجد دریافت کرده بود نتوانست در مدت زمان Freezing بعد از 24 ساعت دریافت شوک الکتریکی تغییر معنی داری ایجاد کند. اما در سایر گروه ها روغن کنجد مدت زمان Freezing را بطور معنی داری افزایش داد.(P<0.04) 
 با توجه به اینکه روغن کنجد باز خوانی حافظه را یک ساعت پس از دریافت شوک الکتریکی نتوانست تغییردهد? به نظر میرسد این روغن اثر خود را غیر از مکانیسم های سریع مثل تغییر سیالیت غشای سلولی و یا تغیر عملکرد کانالهای یونی غشا اعمال میکند.
 احتمالا افزایش استیل کولین بعلت وجود پیش ساز آن (لیستین) در بعضی نواحی مغزی مثل هیپو کمپ، در این رابطه نقش دارد.

 
کلید واژه: روغن کنجد، لستین، Fear conditioning، موش سوری ماده
 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری