سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز پخش تری پی استار توزیع کننده محصولات بکر

عنوان نشریه:   مراقبت های نوین :   1392 , دوره  10 , شماره  ; از صفحه 210 تا صفحه 218 .
 
عنوان مقاله:  بررسی تاثیر ماساژ پشت به روش لمسی با روغن کنجد بر میزان اضطراب حین بستری در دختران سن مدرسه
 
نویسندگان:  نوریان منیژه*, جلال الدینی عالیه, ساعتچی کیارش, کاووسی دولانفر امیر
 
* گروه آموزشی کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب حین بستری در کودکان سبب اختلال در سلامت روانی، رفتاری، اختلال در رشد و تکامل روانی- زیستی و شناختی کودک می گردد. از سوی دیگر از روشهای کاهش اضطراب، ماساژ می باشد که سبب کاهش درد و اضطراب می گردد. با توجه به بالا بودن میزان بستری کودکان سن مدرسه و اثرات نامطلوب اضطراب بستری در کودکان سن مدرسه و همچنین نتایج متناقض پژوهشها در این زمینه، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ماساژ لمسی پشت بر میزان اضطراب بستری در دختران سن مدرسه در سال 1389 انجام شد .
روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 80 دختر سن مدرسه بین 9-12سال به روش نمونه گیری در دسترس و تدریجی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه ماساژ شامل 40 نفر و شاهد برابر 40 نفر قرار گرفتند. ابزار سنجش و گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی و سیاهه اضطراب موقعیتی- خصیصه ای برای کودکان بود. پایایی سیاهه از طریق Cronbach Alpha برای مقیاس خصیصه ای 0.93 و موقعیتی 0.98 به دست آمد. در گروه مداخله، ماساژ به مدت سه روز و هر روز سه بار و هر بار به مدت 15-20 دقیقه به روش لمسی و با استفاده از روغن کنجد انجام شد. در هر دو گروه در روزهای دوم تا پایان روز چهارم بستری قبل از خواب (ساعت هشت شب) و قبل و بعد از دوره سه روزه در روزهای دوم و پنجم بستری، اضطراب بستری مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS ویرایش 16 و آزمون های آماریIndependent T Test و Chi-square در سطح a=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین تغییرات اضطراب موقعیتی در روز دوم تا پنجم در دو گروه اختلاف معنی داری وجود داشت (p<0.05). میانگین تغییرات اضطراب موقعیتی در روزهای دوم تا سوم، دوم تا چهارم و سوم تا چهارم نتایج متفاوتی نشان داد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد ماساژ لمسی پشت در کودکان بستری در تغییرات کاهشی اضطراب موقعیتی در دوره سه روزه بستری تاثیر داشته است ولی به طور روزانه در تغییرات کاهشی اضطراب موقعیتی تاثیر معنی داری نداشته است و تاثیر ماساژ در دوره های کمتر از سه روز متغیر می باشد.

 

کلید واژه: ماساژ، کودکان، اضطراب

 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری