سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز پخش تری پی استار توزیع کننده محصولات بکر

مطالب مهم درباره روغن­ها یخوراکی که می­بایست بدانیم:

فساد هیدرولیکی   : نوعی فساد است که در آن ساختار تری­گلیسیرید درحضور آب به گلیسرول و3اسید چرب تبدیل می­شود درصورت وجود آنزیم لیپاز سرعت این واکنش بیشتر می­شود.    فساد هیدرولیکی باعث کاهش نقطه دود می­شود . اگر این واکنش ناقص صورت گیرد تشکیل مونوگلسیرید ودی گلسیرید می­دهد    .

ذرات جامد: در صورت وجود ذرات جامد در روغن، این ذرات باعث فساد پذیری زود هنگام روغن شده و نقطه دود آنرا کاهش میدهد.

اکسیداسیون: واکنش اکسیژن با اسید­های چرب غیر­اشباع که باعث تخریب و فساد چربیها و روغنها میگردد، اکسیداسیون می گویند.

 مصرف روغنهای فاسد شده موجب بیماریهای کرونری قلب، تصلب شرایین(سخت شدن رگها) و پیری زودرس میگردند. روغن فاسد شده سرطانزا بوده و اغلب مواد مغذی خود را از دست داده است.

نقطه دود: به درجه حرارتی گفته میشود که در آن از سطح روغن دود متصاعد میگردد که بوی تندی به مشام میرسد. در واقع در این درجه حرارت روغن شروع به تجزیه شدن میکند.

نکته:دود کردن روغن موجب بد مزه شدن غذا میگردد.

نکته: نقطه دود روغنهای نباتی بالاتر از روغنهای حیوانی میباشد.

نکته: سرخ کردن مواد غذایی بایستی پایین­تر از نقطه دود روغن صورت گیرد.

نکته: روغنهای با نقطه دود بالا بایستی برای پختن و سرخ کردن استفاده گردند و از روغنهای با نقطه دود پایین باید در تهیه سس سالاد و چاشنی استفاده کرد.

روغن فاسد شده و تند شده حاوی رادیکال­های آزاد است که سرطانزا میباشد.

نکته: درجه حرارت مطلوب سرخ کردن مواد غذایی 170 تا 190 درجه سانتی گراد میباشد. بنابراین نقطه دود روغن مصرفی بایستی بالا­تر از 190 درجه سانتی گراد باشد.

نکته: نقطه دود روغنها به تعداد اسیدهای چرب آزاد آنها بستگی دارد. هر مقدار این اسیدهای چرب آزاد بیشتر باشند نقطه دود پایین تر است.

نکته: هر قدر وزن مولکولی روغنها پایین­تر باشد نقطه دود نیز پایین تر است.

نکته: هر میزان مدت نگه­داری روغن (کهنگی) طولانی­تر باشد نقطه دود کاهش می­یابد. شرایط نگهداری نیز بسیار موثر است.

نشانه روغن سوخته و غیر قابل استفاده مجدد:

-1 بوی نامطبوع و مزه تند.

-2 کف آلود شدن روغن.

-3 تیره شدن و افزایش گرانروی(غلظت) روغن.

-4 هنگام اضافه کردن غذا در اطراف غذا حباب تولید نمیشود.

نکته: توصیه میگردد بیش از دو بار از روغن حرارت دیده استفاده نکنید.

نکته: به منظور استفاده مجدد از روغن ابتدا آن را از فیلتر (صافی) قهوه عبور دهید تا ذرات وخرده های غذای موجود درآن گرفته شود.

سوختن و دود کردن روغنها گلیسرول اسیدهای چرب را به آکرولئین(ACROLEIN) تبدیل میکند. این ماده بسیار سمی و سرطانزا میباشد. علت سوختن چشمها هنگام دود کردن روغن نیز همین ماده میباشد. اکرولئین موجب تحریک چشمها، بینی و ریه­­ها گردیده و مصرف آن همراه با مواد غذایی موجب تحریک معده وروده کوچک میگردد.

نقطه اشتعال اول(FLASH POINT): درجه حرارتی است که در آن در بالای روغن تراکم مواد فرار به حدی میرسد که شعله های باریکی پدیدار میگردند. اما شعله پایدار نمیباشد. نقطه اشتعال در اغلب روغنها 320 درجه سانتی گراد است.

نقطه اشتعال دوم(FIRE POINT): درجه حرارتی است که روغن کاملا مشتعل گردیده و برای چند ثانیه شعله ور میگردد. نقطه اشتعال دوم در اغلب روغنها 400درجه سانتی­گراد میباشد.

نکته: هرگز برای خاموش کردن روغن شعله ور از آب استفاده نکنید چراکه آتش بیشتر گسترش یافته و روغن به اطراف پخش میشود. برای فرونشاندن آتش یا درب ماهیتابه را بگذارید و یا از جوش شیرین استفاده کنید. نکته: حرارت زیاد در هنگام

علائم زیر نشان می دهند که روغن فاسد شده است:

-1تغییر رنگ: وقتی که حرارت زیاد باشد یا مدت زمان سرخ کردن طولانی شود، رنگ روغن تیره می­شود، زیرا مولکول­های روغن و غذا می­سوزند.

-2 تغییرویسکوزیته: هر چقدر بیشتر از روغن استفاده کنید، حالت روانی آن کمتر می­شود(یعنی کندتر می­ریزد). در حقیقت به علت تغییر ساختمان مولکولی روغن، میزان روان بودن آن نیز تغییر می­کند.

-3  ذرات جامد: اجزاء آزاد روغن در ته ظرف آن جمع می­شوند یا در روغن، معلق می­مانند.

-4 دودکردن: موقع سرخ کردن ماده غذایی، قبل از رسیدن درجه حرارت روغن به دمای مطلوب یعنی 190 درجه سانتی گراد، روغن شروع به دود کردن می­کند و نمی­تواند غذا را به خوبی و در مدت طولانی سرخ کند.

-5 تغییر عطروطعم: روغن، بوی تند و نامطلوبی می­دهد، یا اینکه بوی غذایی را که سرخ می­کند، به خودش می­گیرد .

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری