سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرکز پخش تری پی استار توزیع کننده محصولات بکر

عنوان نشریه:   نهال و بذر :   آذر 1379 , دوره  16 , شماره  ; از صفحه 390 تا صفحه 392 .
 
عنوان مقاله:  معرفی کنجد، رقم یکتا
 
نویسندگان:  احمدی محمدرضا, فرخی ابراهیم, آقارخ بدری, خیاوی مجید, عرب غلامحسین, محمدی اسماعیل
 
* 
 
چکیده: 

زراعت کنجد در ایران از قدیم الایام مرسوم بوده و تحمل آن به خشکی، آشنایی کشاورزان با زراعت این نبات، امکان کشت آن پس از برداشت گندم و جو در مناطق گرمسیر و بالا بودن کمیت و کیفیت روغن آن از جمله عواملی به شمار می آیند که کوشش همه جانبه برای گسترش و تهیه رقم های اصلاح شده جدید برای این محصول را الزامی می سازد. بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر با درک این نیاز برنامه مدونی را برای اصلاح کنجد از دو دهه قبل آغاز کرده است. محور به نژادی کنجد بر ارزیابی و شناخت صحیح صفات زراعی توده های کنجد بومی ایران انتخاب از داخل این توده ها، وارد کردن رقم های خارجی و مقایسه آن ها با توده ها و رقم های بومی ایران و دورگ گیری بین لاین های انتخاب شده از توده های محلی با رقم های خارجی استوار بوده است.

 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری
عنوان نشریه:   گیاهان دارویی :   بهار 1391 , دوره  11 , شماره  ویژه نامه 9 ; از صفحه 216 تا صفحه 224 .
 
عنوان مقاله:  بررسی اثر رژیم های غذایی حاوی روغن کنجد و لسیتین بر درد حاصل از آزمون های فرمالین و صفحه داغ در موش های صحرایی نر پیر
 
نویسندگان:  محمدپورکارگر حسین*, شفاهی منیره, کسمتی مهناز
 
* دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دامغان، گروه بیولوژی
 
چکیده: 

مقدمه: روغن کنجد دارای مقادیر زیادی اسید چرب غیر اشباع و همچنین لسیتین می باشد و می تواند برخی از عملکردهای فیزیولوژیک بدن را تحت اثر قرار دهد .
هدف: با توجه به کاربرد روغن کنجد به عنوان حلال، در این تحقیق اثر رژیم غذایی حاوی روغن کنجد به مدت 28، 42 و 56 روز بر درد مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی: در این مطالعه از موش های صحرایی نه ماهه با وزن 20±360 گرم استفاده شد. حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: 1) گروه کنترل (غذای معمولی) 2) گروه آزمایش (شامل چهار زیر و هر زیر گروه ها موش ها به طور متناوب به ترتیب 28، 42 و 56 روز با پلیت های حاوی روغن کنجد 10 درصد، تغذیه شدند. یک زیرگروه نیز به مدت 56 روز با پلیت های حاوی لسیتین 1 درصد تغذیه شد). در پایان روزهای 28، 42 و 56، تست Hot-Plate و تست فرمالین انجام شد.
نتایج: رژیم غذایی در هر سه گروه، درد را در آزمون Hot-Plate کاهش داد. همچنین در فاز اولیه تست فرمالین، تنها در گروه 28 روز بی دردی ایجاد نمود، ولی در فاز دوم توانست در هر سه گروه بی دردی ایجاد کند. رژیم غذایی حاوی لسیتین، درد را در فاز دوم در مقایسه با رژیم معمولی، کاهش داد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که رژیم غذایی حاوی روغن کنجد می تواند درد را کاهش دهد. به نظر می رسد وجود برخی مواد مثل لسیتین که پیش ساز استیل کولین می باشد و یا وجود برخی اسیدهای چرب غیر اشباع مثل لینولئیک اسید (با تغییر سیالیت غشا یا دخالت در متابولیسم پروستاگلاندین ها) موجب این امر باشند.

 

کلید واژه: روغن کنجد، لسیتین، درد، تست فرمالین، تست hot plate

 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری
عنوان نشریه:   مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد :   تابستان 1387 , دوره  16 , شماره  ; از صفحه 15 تا صفحه 23 .
 
عنوان مقاله:  تاثیر مصرف روغن کنجد بر پروفایل لیپیدی و قند خون بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد
 
نویسندگان:  مصلایی پوریزدی مهدیه*, اقتصادی شهریار, کاسب فاطمه, افخمی اردکانی محمد, حسینی فاطمه
 
* دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
 
چکیده: 
مقدمه: دیابت نوع دو یکی از شایع ترین بیماری های آندوکرینی در جهان است که در نتیجه اختلال در ترشح یا عملکرد انسولین ایجاد می شود. با توجه به اینکه کنجد و فرآورده های حاصل از آن از قبیل ارده و حلوا ارده به عنوان یک غذای بومی در بین مردم یزد مصرف می شود و نیز توجه به خواص مفید روغن کنجد، به خصوص تاثیر آن بر سطح قند و پروفایل لیپیدی سرم، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مصرف روغن کنجد بر پروفایل لیپیدی و قند خون بیماران دیابتی نوع دو مراجعه کننده به مرکز تحقیقاتی- درمانی دیابت یزد در سال 1386 انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه به روش نیمه تجربی بر روی 25 بیمار دیابتی نوع دو انجام شد. گروه مورد مطالعه، میانگین سنی 6.28±51.52 سال، طول مدت ابتلا به دیابت 5.03±7.08 سال، نمایه توده بدنی 3.001±27.28 کیلوگرم بر مترمربع و قند خون ناشتای 51.93±181.04 میلی گرم در دسی لیتر داشتند. به بیماران مقدار 30 گرم در روز روغن کنجد به مدت 42 روز داده شد. این مقدار روغن جایگزین روغن مصرفی قبلی آنها گردید. سرم ناشتای 12 الی 14 ساعته بیماران در ابتدا و در پایان مطالعه پس از جمع آوری، جهت اندازه گیری متغیرهای مطالعه که شامل قند خون ناشتا، HbAlc  و لیپیدهای خون (تری گلیسرید، کلسترول تام، (HDL-LDL بودند، با استفاده از روش های آزمایشگاهی مرتبط تجزیه گردید. برای ارزیابی دریافت مواد غذایی در سه نوبت (ابتدا، وسط و پایان مطالعه) از بیماران 24 ساعت یاد آمد خوراک گرفته شد. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمون های آماری t زوج، آنالیز واریانس با اندازه گیریهای تکراری (ANVA-Repeated measure) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج به دست آمده حاصل از یافته های مطالعه ما نشان داد که مصرف روغن کنجد به مدت 6 هفته باعث کاهش معنی داری در میزان قند خون ناشتا (51.93±181 به mg/dl 39.65±154) هموگلوبین گلیکوزیله (2±9.6 به 1.7±8.4 درصد)، کلسترول تام (31.4±226.6 به (199.8±37.8 mg/dl  و LDL(34.5±123.9 به (95.5±32.5 mg/dl  در گروه مورد مطالعه گردید (P<0.05). مصرف روغن کنجد سبب اختلاف معنی داری در کاهش سطح تری گلیسرید و افزایش HDLسرمی بیماران دیابتی نشد.
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که مصرف روغن کنجد تاثیر مثبتی در کاهش چربی های خون (کلسترول تام و(LDL و همچنین قند خون ناشتا و HbAlc بیماران دیابتی تیپ دو دارد.
 

کلید واژه: روغن کنجد، چربی های خون، قند خون ناشتا، HbAlc، دیابت نوع دو

 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری
عنوان نشریه:   مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز :   پاییز 1386 , دوره  29 , شماره  ; از صفحه 99 تا صفحه 104 .
 
عنوان مقاله:  تاثیر روغن کنجد بر تولید اینترفرون گاما و اینترلوکین-10 از سلولهای TH1 و TH2 در موشهای مبتلا به آنسفالومیلیت خود ایمن تجربی
 
نویسندگان:  مسیبی قاسم*, قضاوی علی, پایانی محمدعلی
 
* دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
 
چکیده: 

زمینه و اهداف: آنسفالومیلیت اتوایمیون تجربی  (Experimental autoimmune encephalomyelitis, EAE) یک بیماری اتوایمیون التهابی تخریب کننده میلین سیستم اعصاب مرکزی با واسطه سلولهای CD4+TH1 است که به عنوان مدل حیوانی برای مولتیپل اسکلروزیس بکار می رود. تعدیل یا مهار پاسخ ایمنی TH1 در جلوگیری یا کاهش شدت بیماری موثر است. در این مطالعه تاثیر روغن کنجد در پیشگیری از شدت EAE و تاثیر آن بر روی پاسخهای TH1 و TH2 مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی: EAE از طریق ایمونیزاسیون موشهای 8 هفته ای با MOG35-55 همراه با ادجوانت کامل Freund ایجاد شد. درمان با روغن کنجد 2 روز قبل از ایمونیزاسیون بصورت داخل صفاقی شروع شد. مقدار IFN-g و IL-10 تولید شده در مایع رویی سلولهای طحالی کشت داده شده، بوسیله تکنیک الایزا اندازه گیری شد.
یافته ها: پس از تجویز روزانه روغن کنجد، علایم بالینی در موشهای مبتلا به EAE بطور معنی داری کاهش یافت(P=0.001). شروع بیماری در موشهای درمان شده نیز بطور معنی داری با تاخیر همراه بود. تولید IFN-g توسط سلولهای تک هسته ای طحالی موشهای درمان شده بطور معنی داری کاهش داشت (P=0.0001). تولید IL-10 توسط سلولهای تک هسته ای طحالی موشهای درمان شده بیشتر از گروه درمان نشده بود. همچنین میانگین نسبت IFN-g به IL-10 در موشهای درمان شده کمتر از گروه درمان نشده بود (P=0.01).
نتیجه گیری: سلولهای TH1 با ترشح IFN-g در پاتوژنز EAE دخیل اند. در این گزارش برای اولین بار مشخص شد که درمان با روغن کنجد از طریق کاهش سایتوکاین های TH1 و القای ترشح سایتوکاین های TH2 از پیشرفت EAE جلوگیری می کند. لذا، روغن کنجد ممکن است از طریق تعدیل پاسخ TH1 در درمان مولتیپل اسکلروزیس موثر باشد.

 

کلید واژه: آنسفالومیلیت خود ایمن تجربی، مولتیپل اسکلروزیس، روغن کنجد، اینترفرون- گاما، اینترلوکین-10

 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری
عنوان نشریه:   مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش) :   زمستان 1384 , دوره  , شماره  4 (پیاپی 33) ; از صفحه تا صفحه.
 
عنوان مقاله:  بررسی تاثیر پماد روغن کنجد و هیدروکسید کلسیم بر زمان دبریدمان غیر جراحی زخم های سوختگی درجه 3 در موش های صحرایی بالغ نر
 
نویسندگان:  ابراهیمی فخار حمیدرضا*
 
* اراک، سردشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
 
چکیده: 

مقدمه: وجود بافت‌های نکروزه چرمی شکل یکی از مشکلات بیماران دچار  سوختگی‌های عمیق محسوب می‌گردد. در این پژوهش استفاده از پماد روغن کنجد وهیدروکسید کلسیم جهت دبریدمان بافت‌های نکروزه ناشی از سوختگی  مورد ارزیابی قرار گرفته است.
روش کار: این مطالعه تجربی برروی 40 عدد موش صحرایی بالغ نر از نژاد ویستار صورت گرفت. پس ازانجام بیهوشی بوسیله کلروفرم، هر دو پهلوی رت شیو و با قرار دادن درآب جوش به مدت10ثانیه، سوختگی درجه 3، به قطر 3 سانتی‌متر ایجاد گردید. رت‌ها به صورت تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. در3 گروه اول در یک سمت روزانه از پماد فیبرینولایزین (به عنوان زخم‌های شاهد 1) و در سمت دیگر در گروه اول، دوم و سوم (به عنوان زخم‌های مورد) به ترتیب از پماد کنهاید با غلظت 1، 5/2 و 5 درصد برای پانسمان استفاده شد. در گروه چهارم (زخم‌های شاهد 2) اجازه داده شد تا زخم‌ها به خودی خود ترمیم یابند. در هر گروه و هر زخم، زمان برداشته شدن بافت نکروزه و سپس ایجاد بافت گرانولاسیون در چک لیست مربوطه ثبت شد و نتایج با استفاده از آزمون آنالیز واریانس و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که بین 3 غلظت متفاوت از پماد کنهاید کمترین میانگین زمان دبریدمان با 6/16روز مربوط به پماد با غلظت5 درصد می‌باشد (P=0.001). از طرف دیگر مشخص شد که تقریبا اختلاف معنی‌داری بین زمان دبریدمان گروه مورد با گروه‌ شاهد 1 وجود ندارد (P=0.53)، اما اختلاف این زمان در گروه مورد و شاهد2 و همچنین گروه شاهد 1 و 2 معنی دار است (P=0.001). هم‌چنین اختلاف معنی داری نیز بین زمان ایجاد بافت گرانولاسیون در استفاده از پماد کنهاید 5 درصد و گروه شاهد1 وجود داشت (P<0.01).
نتیجه‌گیری: استفاده ازپماد کنهاید 5 درصد نه تنها موجب آسیب به بافت‌های سالم نمی‌گردد بلکه در دبریدمان بافت‌های نکروزه قابل رقابت با پماد فیبرینولایزین می‌باشد. لذا بررسی بیشتر در این زمینه ضروری است.

 

کلید واژه: روغن کنجد، هیدروکسید کلسیم، سوختگی درجه 3، دبریدمان غیر جراحی

 

دانلود مقاله کامل

 

مرکز پخش تری پی استار

شماره تماس :

021-46086882

09107797182

وب سایت: www.3pstar.com

پست الکترونیکی : sales@3pstar.com


ارسال شده در توسط آقای نوری
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >